Sport magas vérnyomás, Milyen mozgásformákat ajánl leginkább a magas vérnyomásúaknak?

sport magas vérnyomás

Mit sportoljon, akinek magas a vérnyomása?

Vérnyomásmérés

A magas vérnyomás hipertónia bizonyos esetekben elkerülhető. Kialakulásában számos tényező játszik szerepet, melyek közül több - így például a mozgáshiány és a túlsúly - kiküszöbölhető.

Miért érdemes sportolni?

Magas a vérnyomása? Ezek az ajánlott és kerülendő mozgásformák Origo

Az edzés során ugyan a vérnyomás és a pulzus emelkedik, viszont a kitartó sportok rendszeres gyakorlása hosszú távon csökkenti a vérnyomást és a szívfrekvenciát is.

Ez a terhelési és a nyugalmi fázisokra egyaránt érvényes.

sport magas vérnyomás

Ez a hatás először hat-nyolc héttel az edzés megkezdése sport magas vérnyomás lesz észrevehető. Minél edzettebb egy személy, annál hamarabb visszaáll a nyugalmi pulzusa és vérnyomása a tréning után.

Akár 180/100 Hgmm-re is felmehet a vérnyomás

Mivel a mozgás fokozza az anyagcserét, a szervezet több elraktározott szénhidráttól és zsírtól szabadulhat meg. Rendszeres sportolással tartósan gyorsabb anyagcserét lehet elérni, így a plusz kilók gyorsan eltűnnek. Milyen sportág az ideális? Válasszon olyan mozgásformát, ami kedvére van, mindegy, hogy gyalogol, biciklizik, táncol, úszik vagy esetleg a nordic walking sport magas vérnyomás dönt.

sport magas vérnyomás

Eddzen rendszeresen, hetente többször és hosszú távon. Az az ideális, ha alkalmanként percet edz, olyan intenzitással, hogy a pulzus közben legfeljebb közepesen emelkedhet meg.

Egy laikus hogyan tudja kontroll alatt tartani a vérnyomásértékeit?

Vagyis, ha valaki 30 éves, akkor edzés közben a pulzusa maximum lehet percenként. Ilyen körülmények között szénhidrátok mellett zsírt is hasznosít a szervezet. Fontos a fokozatosság! Amennyiben még sosem sportolt, vagy hosszú ideje nem edzett, akkor csak óvatosan kezdjen hozzá!

Alacsonyabb intenzitással, lassabban kezdjen, és csak fokozatosan emelje a tempót és az edzések időtartamát.

sport magas vérnyomás

Eleinte elegendő napi 15 perc gyors séta. Később fokozhatja a tempót, illetve növelheti az edzés időtartamát. Ha túlságosan nagy hévvel veti bele magát a sportba, könnyen megsérülhet és alábbhagyhat kezdeti lelkesedése is.

A hirtelen kezdett intenzív testedzés az izmokat és ízületeket túlterheli, ez nagy fájdalmakkal jár, és emiatt elveszítheti a motivációját.

Mit sportoljon, akinek magas a vérnyomása?

Ne várjon azonnali eredményt, legyen türelmes! Pozitív pszichés hatása is van a sportnak A rendszeres sport még a hangulatunkat is javítja, segít leküzdeni a stresszt, valamint hozzájárul a kiegyensúlyozottság eléréséhez.

Az edzés közben felszabaduló endorfin közvetlenül fejti ki pozitív pszichés hatását. Ha kiegyensúlyozott, és nem jön ki könnyen a sodrából, akkor a vérnyomásával is kevesebb probléma adódhat.

sport magas vérnyomás

Forrás: WEBBeteg.

Lásd még