Magas vérnyomással sportolni

Magas a vérnyomása? Ezek az ajánlott és kerülendő mozgásformák

magas vérnyomással sportolni

Share Igen, fel lehet oldani az ellentétet a megfelelő mozgásformákkal. Az intenzív testedzés emeli a vérnyomást, ugyanakkor a mozgásszegény életmód növeli magas vérnyomás kialakulásának kockázatát. Ilyen helyzetben mi a helyes lépés?

Az, ha olyan mozgásformákat keresünk, amellyel fent tudjuk tartani az egészséges életmódot, mégsem emelkedik meg túlzottan a vérnyomásunk.

A kardiózás a lehető legjobb választás

Ennek ellenére sem ajánlott lemondani a rendszeres testmozgásról — legyen az napi 30 perc, vagy heti alkalom. Az aktív mozgás ugyan emeli a vérnyomást és a pulzusszámot is, viszont hosszútávú előnyökkel is jár a szív- és érrendszerre. A mozgás ezen felül kihat az egész testünkre: izomzatunkra, légzőrendszerünkre, anyagcserénkre.

1,1 milliárd ember küzd magas vérnyomással. 20190517

Amint elkezdünk sportolni, érezzük, hogy gyorsabban kezd verni a szívünk és ezzel emelkedik magas vérnyomással sportolni vérnyomásunk is. Edzettségi szinttől függ, mekkora és milyen tempójú ez az emelkedés.

Egy laikus hogyan tudja kontroll alatt tartani a vérnyomásértékeit?

Ha nem növeljük a mozgás intenzitását, kialakul egy plató állapot, ami a nyugalmi értéknél ugyan magasabb, de már nem emelkedik tovább. A kulcs a folyamatos alkalmazkodás Ahogy írtuk, a vérnyomás és a pulzusszám emelkedése elér egy platót, ahol megáll. A szisztolés érték emelkedik, ezzel együtt a diasztolés csökken a testmozgás alatt.

magas vérnyomással sportolni

Mindez folyamatos alkalmazkodásra készteti a szív- és érrendszert, amellyel az edzettebbé válik. A rendszeres testmozgásnak ez a folyamata hosszútávon kiegyensúlyozó hatással van a vérnyomásra — nemcsak edzés során, de nyugalmi állapotban is.

magas vérnyomással sportolni

A kardiózás a lehető legjobb választás Általánosságban elmondható, hogy az állóképességet növelő, egész testünket átmozgató sportok ajánlottak leginkább azoknak, akik magas vérnyomással élnek együtt. A kocogás, a kerékpározás, az úszás a leginkább ajánlottak. Mindenképp kövessük a fokozatosság elvét. Ha frissen vágunk bele a rendszeres sportolásba, esetleg némi túlsúlyunk is van, akkor a legjobb, ha azzal kezdjük, hogy minden nap, vagy a héten többször is teszünk egy tempós, félórás-órás sétát az otthonunk környékén.

Akár 180/100 Hgmm-re is felmehet a vérnyomás

A hirtelen nagy intenzitású edzés az izomzatot, az ízületet és a szív- és magas vérnyomással sportolni is megviseli, sőt, a sikertelenség és a túlzott tehet miatt a motivációnk is alábbhagy. Az erősítő gyakorlatok, a súlyzózás csak akkor ajánlott, ha már egy ideje több hete rendszeresen sportolunk és azt érezzük, a szervezetünk bírná a további terhelést.

magas vérnyomással sportolni

Viszont ezt is csak fokozatosan vezessük be. Mérjük rendszeresen a vérnyomásunkat mozgás előtt és után is, hogy jobban megismerjük a testünket és teherbíró-képességünket.

  1. Sportolni magas vérnyomással is kell
  2. Sportolás magas vérnyomással - Microlife AG

További cikkek.

Lásd még